سفارش تبلیغ
صبا ویژن



اکتشاف غار ورونیا - قوش ؟؟؟؟؟؟؟ میای !!!! بیا .....

اکتشاف غار ورونیا از سال دو هزار توسط یک تیم مشترک از کشورهای روسیه، اکراین و گرجستان شروع شده و بعد از گذشت هفت سال هنوز قسمت‌هایی به آن اضافه می‌شود


خبرگزاری میراث‌فرهنگی_ گردشگری_ لیلا اسفندیاری، کوهنورد زن ایرانی به همراه دو کوهنورد دیگر ایرانی و یک غارنورد روسی قصد دارند به اکتشاف غار "ایلوسیا" و پیمایش غار "ورونجایا" بپردازند.
به گزارش خبرگزاری میراث‌فرهنگی،‌ افشین یوسفی؛ عضو باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند در این‌باره گفت:« چند ماه قبل بود که یکی از دوستان غارنورد روس ،"یوری"(سرپرست برنامه غار پراو سال 2006 ) در ایمیلی از من و کاظم فریدیان و لیلا اسفندیاری دعوت کرد که برای اجرای دو برنامه غار نوردی در روسیه به آنها ملحق شویم
به گفته وی، اولین برنامه، ادامه اکتشاف "غار ایلوسیا" که در شهر ساحلی سوشی در روسیه قرار داشت و دیگری پیمایش "غار ورنجایا" با تلفظ روسی ورونیا (کوربورا) که با عمق 2160 متر تاکنون عمیق‌ترین غار دنیا شناخته شده، است. این غار در منطقه مرزی آبخازیا و در کشور گرجستان قرار دارد.
بنابراعلام باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند، سرپرست هر دو این برنامه‌ها را آقای "یوری کازایا"، رئیس انجمن غارنوردی روسیه، برعهده دارد.
یوسفی اعلام کرد:« در تماس‌های فراوان و به دلیل اجرای برنامه کاظم به دلیل برنامه "کی 2 " این برنامه برای ما دو نفر کنسل شد ولی خانم سفندیاری مشکلی برای اجرای آن نداشت. بعد از رایزنی قرار شد که یوسف سوری‌نیا از غارنوردان کرمانشاه و علی هکی از کوهنوردان و فنی کاران اراک به جای من و کاظم به همراه خانم اسفندیاری که از ابتدای طرح آن زحمت برنامه‌ریزی و تماس‌های آن‌را در ایران داشت، در این برنامه شرکت کنند
یوسفی در این‌باره گفته است:‌« پس از مدتی گیرو دار در سر اجرای این برنامه و ایجاد مشکلات فراوان برای گرفتن بلیت هواپیما و ویزا روسیه و گرجستان که تقریبا همه آنها به حالت تعلیق در آمد، این برنامه سه شنبه دوم مرداد توسط این سه تن و از طریق خاک ترکیه به اجرا درآمد
اکتشاف غار ورونیا از سال دو هزار توسط یک تیم مشترک از کشورهای روسیه، اکراین و گرجستان شروع شده و بعد از گذشت هفت سال هنوز قسمت‌هایی به آن اضافه می‌شود که همین اضافه شدن‌ها آنرا به عمق 2160 متری رسانده که با این عمق اکنون عمیق‌ترین غار جهان ثبت شده است.
برای رسیدن به این عمق باید در دو سیفون و حوضچه آب با لوازم غواصی عبور کرد که خود این امر کار بسیار شاق و طاقت فراسایی است.
این غار دارای چند شعبه اصلی و فرعی دیگر است که هر کدام از آنها به طور مستقل در عمق‌های 1004 متری، 1710 متری، 1715 متری، 2080 متری و شعبه آخر در 2160 متری به انتها می‌رسد.

 



سرطناب» مهندس م.ص...... . ساعت 3:12 عصر روز جمعه 86 شهریور 30