سفارش تبلیغ
صبا ویژن



خود حمایت در هنگام فرود - قوش ؟؟؟؟؟؟؟ میای !!!! بیا .....

فرود و خود حمایت

 

 

درصد بالایی از اتفاقات و سوانج سنگنوردی هنگام فرود رخ می دهد. خستگی – عجله – سرعت بی مورد و عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام فرود می توانند منجر به سانحه شوند. علت اصلی سانحه نیز عدم استفاده از گره چفت شونده در حمایت فرود بوده است .
می دانیم اساس فرود مبتنی بر ایجاد اصطکاک طناب بر روی ابزار فرود ( هشت – تیوبر –
ATC – ریورسو و یا هر وسیله دیگر است ). مقدار این اصطکاک و سرعت فرود بوسیله دستی که در اصطلاح به آن دست ترمز می گوییم کنترل می شود. در صورتیکه دست ترمز به هر دلیلی کنترل طناب را از دست بدهد نتیجه آن چندان خوش آیند نخواهد بود.
برای جلو گیری از این اتفاق می توان از گره های چفت شونده ( پروسیک یا مشار ) بر روی طناب برای ایجاد ایمنی استفاده نمود. تا در صورتیکه بعلت ریزش سنگ و یا عوامل دیگر کنترل طناب از دست حمایت چی خارج شد این گره بصورت خودکار بر روی طناب قفل شده و مانع سقوط سنگنورد شود.
دو روش معمول و فراگیر برای زدن این گره ها روش گره در بالای ابزار فرود و روش پایین ابزار فرود است . این دو روش هر دو کاملا درست و متداول هستند و انتخاب آنها به سطح تجربه و احساس راحتی صعود کننده در کاربری هر یک از آنها بستگی دارد.
روش پروسیک از پایین برای فرود های کور که مکان کارگاه بعدی مشخص نیست چندان توصیه نمی شود . در روش پروسیک بالا نیز آزاد کردن طناب در صورت چفت شدن گره بخصوص در مکان های معلق احتیاج به تجربه دارد. برای اتصال ابزار فرود به صندلی حتما از کارابین پیچدار استفاده شود . همچنین از یک کارابین مجزار پیچدار برای اتصال گره روسیک به صندلی استفاده شود. انتهای طناب همیشه باید در هنگام فرود گره بخورد و فرود آرام و یکنواخت انجام شود. نکته بسیار مهم دیگر نحوه کنترل و لغزاندن گره بر روی طناب است . هیچگاه نباید هنگام فرود دست را بر روی گره قرار داد و گره را در دست گرفت بلکه باید دست در بالای گره قرار گیرد و گره را به سمت پایین بلغزاند.
برای زد ن گره پروسیک یا مشار می توان از روش های زیر بهره گرفت .

 



سرطناب» مهندس م.ص...... . ساعت 4:59 صبح روز سه شنبه 88 آذر 24